Arta de a-ţi construi viitorul

„Viata este asemeni unei oglinzi care reflecta

gandurile pe care le-ai emis catre ea…”

Ernest Holmes

Tu iti creezi viitorul. Si faci asta in permanenta. Il generezi prin gandurile, actiunile, sentimentele, credintele, valorile, scopurile si visele tale. Faci acest lucru indiferent de nivelul tau de constienta.
Constienta ta din momentul prezent asociata cu viitorul pe care il creezi este o reflectie mai profunda a programarii tale subconstiente. Vom numi acest mod de a-ti crea experienta de viata „bringforthism”. (Termenul a fost creat de catre Tim si Kris Hallbom si provine de la verbul „to bring forth” = a genera, a crea, a aduce in fata, a naste; a pune in evidenta).
Intelegerea elementelor cheie ale „bringforthismului” iti permite sa creezi  intr-un mod „constient” viitorul pe care il doresti in raport cu crearea „inconstienta” a viitorului pe care nu il doresti.
.

„Lanterna din pod

In NLP, metafora pe care o folosim uneori atunci cand vorbim despre subconstient si constient este cea a „lanternei din pod”. Podul este plin cu lucruri interesante pe care le poti lumina cu lanterna. Obiectele luminate sunt… ceea ce percepe constientul tau. Totusi, in camera intunecoasa a subconstientului exista inca multe alte lucruri. Tu insa esti constient doar de ceea ce vezi la lumina lanternei.
Subconstientul este cel care ascunde… toate acele obiecte care exista si care in acest moment sunt in intuneric.
Odata ce intelegi modul in care mintea ta functioneaza devine posibil sa atingi aproape orice obiectiv.
Exista mai multe modalitati de a accede la puterea subconstientului tau… de a-ti formula obiectivele de viitor. Le putem numi elementele cheie ale „bringforthismului”.
Unele va par evidente, altele mai putin. Si…  cu cat incerci mai multe, cu atat mai bine.
In primul rand, trebuie sa-ti stabilesti un obiectiv si sa il notezi. Cu cat iti formulezi mai clar si mai specific obiectivul, cu atat cresc sansele ca subconstientul tau sa te ajute sa il atingi.
.
In NLP exista 4 conditii pentru a-ti formula bine obiectivele :
.
1. Descrie obiectivul in termeni pozitivi.
Asigura-te ca ai indicat „ceea ce vrei” prin opozitie cu „ceea ce nu vrei”!
Poti sa te intrebi : „Scopul meu este ceva ce vreau sau ceva ce nu vreau?”
De exemplu, daca te pregatesti pentru un interviu este preferabil sa iti propui sa fii calm si increzator si nu sa iti propui sa nu fii nervos. In primul caz, din subconstientul tau se selecteaza calmul si increderea; in cel de-al doilea ar fi mai intai procesata starea de nervozitate. Asadar, ce alegi?
.
2. Intreaba-te: „Am sub control atingerea obiectivului? Pot face asta?”
Este bine sa ai in vedere scopuri/obiective care pot fi gestionate, controlate de tine. Stabilirea obiectivului de a fi seful tau atunci cand incetezi sa mai fii antipatic nu este un scop bine formulat,  pentru ca nu poti controla ceea ce face seful tau. Singurul lucru pe care il poti controla sunt  propriul tau comportament si atitudinea ta fata de sef. Asa ca, ti-ai putea stabili obiectivul sa fii mai asertiv fata de seful tau sau sa-i ignori comportamentul.
.
3. Defineste dovada senzoriala a faptului ca ti-ai atins obiectivul.
Pune-ti urmatoarele 3 intrebari:
– „Cum voi recunoaste momentul in care mi-am atins obiectivul?”
– „Ce imagini vad, ce sunete aud, ce sentimente traiesc atunci cand imi ating obiectivul?
– „Daca ar fi sa rulez un film al atingerii obiectivului, care ar fi acesta?”
Aminteste-ti ca, cu cat vei fi mai specific in precizarea detaliilor, cu atat mai usor va fi  pentru subconstientul tau sa te ajute sa iti atingi obiectivul.
.
4. Fii ecologic
Gandeste-te la obiectivul tau si defineste toate aspectele nedorite care sunt posibile cand iti atingi obiectivul. Te poti intreba: „Cine ar mai putea fi afectat atunci cand imi ating obiectivul in viitor?”
Ce inseamna a fi ecologic putem intelege din urmatorul exemplu.
Un client isi stabileste ca si obiectiv sa devina speaker motivational de succes care calatoreste prin tara. Stie ca obiectivul este tangibil pentru ca el este un orator talentat, dar obiectivul sau se dovedeste a nu fi foarte ecologic.
Dupa ce si-a formulat obiectivul, el se gandeste la ecologie si isi da seama ca atingerea obiectivului ar avea un impact negativ asupra familiei sale, din pricina deselor calatorii. Asa ca renunta, deoarece copiii, familia sunt mai importante pentru el decat turneele prin tara. 
 .
Primesti ceea ce gandesti
Urmatorul element cheie al „bringforthismului” se refera la starea ta sufleteasca, la starile emotionale conectate cu obiectivul tau. Atunci cand ai o stare pozitiva legata de atingerea obiectivului tau si esti centrat pe rezultat, trimiti un mesaj puternic subconstientului ca sa genereze obiectivul dorit.
Ai observat ca atunci cand esti bine dispus, oamenii iti zambesc mai mult ca de obicei…?
Atitudinea, starile si sentimentele tale sunt puncte puternice de atractie pentru diversele experiente de viata.
Fiecare dintre aceste elemente sunt „motoare”ale starii tale mentale, iar aceasta este un declansator care dirijeaza atentia ta constienta. Tu alegi deci pe ce iti concentrezi atentia.
Daca ai o stare proasta, este mai probabil sa iti plasezi atentia pe lucruri negative, ceea ce face mai dificila atingerea scopului tau.
.
Realitatea exterioara – reflexia realitatii tale interioare.
Daca ramai concentrat pe obiectivul tau, cresc semnificativ sansele de a-l atinge.
Un mod de a-ti pastra atentia pe obiectiv, mentinand totodata o stare pozitiva este monitorizarea dialogului tau interior si a gandurilor tale.
Datorita abilitatii tale cognitive sporite, ca fiinta umana, ai tendinta sa vorbesti mereu cu tine insuti… legat de ceea ce se intampla in lumea exterioara… si de impactul asupra ta.
Uneori chiar patrunzi in spatiu negativ si nici nu esti constient de asta, deoarece gandurile tale si dialogul interior sunt exterioare constientei tale. Ele opereaza la nivel subconstient si controleaza experientele  pozitive si negative pe care le generezi.
.
Ce stare de spirit ai astazi…?

Sau cum sa fii mai constient de experientele interioare…
Poti face aceast lucru verificandu-te periodic, pe cursul zilei, pentru a constientiza care este starea ta emotionala.
Astfel, daca ai o zi buna, exista sanse sa-ti mentii o stare de spirit pozitiva si sa-ti pastrezi atentia pe obiectivele zilei. Daca insa te surprinzi ca te abati de la obiectivul tau si ca-ti este greu sa ramai concentrat pe el, atunci poti pune subconstientului tau urmatoarea intrebare:
„Ce se intampla in interiorul meu si ce ma impiedica sa-mi ating obiectivul?”
Este interesant ca, daca dai subconstientului tau ragaz sa-ti raspunda, iti va spune exact ce se intampla sub forma unei imagini, a unui film, sau a unui comentariu intern. Poti incepe sa comunici cu subconstientul tau intr-un mod profund si sa intrebi:
„ Ce este necesar sa fac pentru a fi mai concentrat pe obiectiv?”
Cel mai adesea subconstientul iti va da raspunsul sau solutia. Uneori solutia este foarte simpla, de exemplu, ca trebuie sa te odihnesti sau sa iei o pauza…
Alteori poate fi mai complicat.
.
A deveni constient de propriile sentimente
Iata spre exemplu  cazul unei cliente care nu reusea sa inceapa o afacere. Toate incercarile ei esuau, iar ea se simtea frustrata si deprimata.
Redam in rezumat dialogul dintre consilier (care adresa intrebari subconstientului clientei) si clienta.
Raspunsurile pe care ea le dadea necesitau perioade de gandire si concentrare.
Consilierul:Fa-ti timp sa  mergi catre  interior… si intreaba-te… ce te impiedica de fapt sa-ti atingi scopul?
Clienta( suparata): ”Acum inteleg ce ma impiedica…. Cu ani in urma, am avut o afacere impreuna cu alta femeie care m-a tradat ingrozitor. Ne-am despartit si mi-am cautat o slujba. Imi dau seama ca inca mai sunt foarte suparata pe ea pentru ce mi-a facut si am nevoie sa o iert si sa ma eliberez de furie.”
Consilierul:Care crezi ca este intentia pozitiva a acestei furii?
Clienta( parand mai putin suparata): „ Cred ca intentia pozitiva a furiei mele era incercarea de a ma proteja de ceva rau petrecut cand imi incepusem afacerea.”
Clienta a constientizat ca supararea ei subconstienta o impiedica sa pastreze o atitudine pozitiva si sa se concentreze asupra scopului de a incepe o noua afacere.
Consilierul:Care ar fi alte cateva modalitati care te pot proteja, fara sa simti furie?
Clienta,( zambind): ”Ar putea fi mai multe, precum sa fiu mai atenta la actele contabile si sa am mai multa grija cu cine ma asociez. Am avut un presentiment legat de asociata si l-am reprimat. Pe viitor voi fi mai atenta la gandurile si sentimentele mele.”
In continuare, clienta a conturat un plan de afacere concret. Era prima data cand a fost capabila sa o faca cu atata claritate si seninatate.
Incapacitatea ei anterioara de a se concentra asupra obiectivului afacerii era direct legata de teama si furia ei din subconstient, provocate de tradarea asociatei.
Deindata ce a devenit constienta de aceste sentimente, a fost capabila sa se elibereze de frica si furie si sa le inlocuiasca cu propriile resurse interne de protectie. Ea a facut aceasta separand intentia pozitiva de furia subconstienta, ajungand la cateva solutii care sa-i asigure protectia impotriva oricarei tradari viitoare.
Astfel, subconstientul ei a acceptat ideea atingerii viitorului obiectiv  si anume incepere a unei noi afaceri. Clienta era in sfarsit capabila sa pastreze o stare de spirit pozitiva, mentinandu-si atentia constienta si concentrarea pe rezultatului dorit.
.
Stabilitatea intentiei
Stabilirea intentiei este un alt element cheie in incurajarea subconstientului tau ca sa atinga un obiectiv.
Cuvantului intentie (in latina „intendere”-a intinde catre, a indrepta catre…; „intentio”- intindere, tensiune, incordare, straduinta) ii vom atribui in context o conotatie care in limba romana nu apare obligatoriu in limbajul cotidian. Prin „intentie” vom intelege, nu doar o simpla vrere ci, mai mult, una dublata de un efort interior sustinut sau de un inceput de actiune prin mobilizare de resurse interne, orientare spre tel.
Ne-am putea referi la plusul pe care il aduce cuvantul vointacomparativ cu mai pasivele dorinta”, „vrere ca atare. Spunand ca iti stabilesti intentia, intelegem ca ceva din tine se dirijeaza catre obiectiv si ca iti place parcurgerea caii catre acesta.
.
Intentie si  limbaj

Pentru a experimenta stabilirea intentiei incearca  sa-ti spui urmatoarele trei propozitii:
1. „Sper ca astazi sa-mi placa cina.”( Observa modul in care gandesti si traiesti de fapt asta- imagini,voci interioare si sentimente).
2. „Vreau ca astazi sa-mi placa cina.” ( Observa imaginile, vocea interioara, sentimentele) – Ce diferenta este fata de cazul primei intrebari?
3. „Intentionez ca astazi sa-mi placa cina.” ( Observa imaginile, dialogul interior, sentimentele)  – Ce diferenta este fata de cazul primelor doua intrebari?
.
Fii atent la modul in care aceste simple modificari de limbaj creeaza o experienta foarte diferita. In mintea celor mai multi, prima propozitie va produce o oarecare indoiala, vor fi generate imagini multiple reprezentand diferite posibilitati, una fiind ca cina iti va placea, alta ca nu iti va placea.
A doua propozitie va da nastere unei reprezentari diferite. Cand spui „Vreau ca astazi cina sa-mi placa”, vezi ce vrei in viitor, dar nu vezi acest lucru ca fiind realizat acum. S-ar putea sa percepi ca viitorul va conduce in mod necesar la rezultatul dorit, deaorece vezi ceea ce vrei. Totusi, mai ramane loc de indoiala pentru ca iti este mai dificil sa te plasezi efectiv in situatia atingerii obiectivului.
Ce de-a treia imagine, cea a intentieica sa iti placa cina, ar trebui sa te puna in situatia sa te bucuri pe deplin de aceasta experienta si ca asisti la ea.
In general, intentia ca sa se intample ceva te va asocia cu experienta atingerii scopului si cu sentimentele, imaginile, si sunetele care il insotesc.
.

Stabilirea intentiei este un mod de a-ti pregati subconstientul pentru genul de calatorie pe care o vei face spre atingerea scopului, scopul stabilit  fiind rezultatul final pe care vrei sa il obtii.
De exemplu,Tiger Woods si-a stabilit obiectivul de a deveni unul din cei mai mari jucatori de golf ai lumii si totodata sa se distreze cat de mult jucand golf. Ramanand conectat pe obiectiv si fidel intentiei,Tiger, in cele din urma  si-a atins scopul si a avut pe parcurs mari satisfactii.
Cu multi ani in urma, autoarea articolului a aflat de ideea stabilirii intentiei de la un saman peruvian, care practica in deserturile din statul Utah. Se aflau acolo cu un grup de NLP Practitioneri pentru a modela puterile vindecatoare ale acelui saman.
Acesta a acceptat sa il trateze pe un coleg al autoarei care prezenta simptome incipiente de scleroza multipla. Samanul i-a spus pacientului sa  se intinda pe jos si a inceput un ritual de vindecare mai putin obisnuit. Procedura a constat in indelungi incantatii, si cuvinte linistitoare.  Apoi a luat mana pacientului si i-a vorbit incetisor. Si a continuat sa faca asta timp de aproape o ora. Dupa care, la porunca vraciului, pacientul s-a ridicat si, spre uimirea generala,  a declarat incantat: „ma simt mult mai bine!
La intrebarea ;”Cand a avut de fapt loc vindecarea?” samanul s-a aratat la inceput incurcat, apoi a raspuns : „Vindecarea a avut loc atunci cand mi-am stabilit intentia. Restul a fost ceremonie.” Prin acest comentariu samanul exprima faptul ca in momentul in care si-a clarificat intentia i-a fost mai usor sa-si atinga scopul(vindecarea pacientului).
Prin aceasta samanul a recunoscut ca, daca el si bolnavul au intrat in acelasi sistem, orice schimbare pe care o facea se reflecta intr-un sistem mai larg care includea starea pacientului.
In „Systems Thinking”( „Gandirea sistemica”) se presupune ca daca o parte a sistemului se schimba , trebuie sa se schimbe si restul sistemului. In cartea sa, „Steps to Ecology of the Mind” ( „Pasi spre ecologia mintii”), antropologul si ganditorul sistemic, Gregory Bateson prezinta metaforic puterea intentiei dintr-o perspectiva sistemica „Cand fenomenul universului este privit ca legat prin cauza si efect si transfer de energie, imaginea rezultanta prezinta complexe ramificatii si lanturi interconectate de evenimente. In anumite regiuni ale universului, ( si mai ales organisme palsate in mediul inconjurator, ecosisteme, societati si calculatoare), aceste lanturi de evenimente legate intre ele formeaza circuite inchise in sensul ca interconectarea cauzala poate fi urmarita pe parcursul circuitului si inapoi pana la orice pozitie pe care am alege-o ca punct de plecare al descrierii. Intr-un asemenea circuit este de asteptat ca evenimentele din orice pozitie a circuitului sa aiba efecte asupra tuturor pozitiilor ulterioare.”
.
Stabilirea intentiei si realitatea cotidiana
Stabilirea intentiei
este o modalitate eficienta de a-ti orienta energia constienta si atentia spre scopul tau din viitor, fapt care, la randul lui, iti ajuta subconstientul sa ramana concentrat pe rezultatul dorit. Subconstientul si constientul constituie un sistem care coexista intr-un sistem mai larg pe care il numim realitate.
Modul in care gandim, actionam, ne comportam, are o influenta directa asupra sistemului mai larg al realitatii noastre externe. Cand ne stabilim intentia influentam atat realitatea noastra inbterioara cat si realitatea exterioara, intr-un mod care pune in miscare un lant de evenimente.
Prin aceasta generam un nou lant de evenimente care sunt direct legate de gandirea noastra subconstienta profunda, cu intentia noastra generala de a atinge rezultatul dorit si cu calatoria in desfasurare.
Samanul a pus in evidenta faptul ca „ceremonia vindecarii”, a oferit fapt subconstientului bolnavului material care sa subsumeze acest proces. Ritualul de vindecare era o modalitate de mangaiere a subconstientului pacientului, dar actiunea avut loc sistematic.
Daca schimbi o parte a sistemului, restul sistemului nu poate sa nu raspunda.
Stabilirea intentiei functioneaza bine nu numai in raport cu obiective de viitor, ea este extrem de utila si in cotidian.
De exemplu, iti poti stabili intentia sa gasesti usor si rapid loc de parcare intr-o zona aglomerata. Sau, poate ai o sedinta cu seful si vrei ca lucrurile sa mearga lin si fara efort. Atunci iti poti stabili intentia sa fii calm si sa vorbesti clar pe toata durata sedintei.
.
Iata o metoda usoara ca sa-ti stabilesti intentia privind anumite obiective sau situatii.
1. Gandeste-te la un scop sau la o situatie pe care ai vrea sa-ti stabilesti intentia privind anumite obiective sau situatii.
2. Stabileste-ti intentia in termenii experientei pe care vrei sa o ai in acea situatie sau in atingerea scopului.
3. Daca sunt implicati alti oameni, stabileste-ti intentia privind genul de interactiune pe care vrei sa o ai cu ei. Poate ca vrei sa te distrezi, sa inveti ceva nou, sa fii productiv, sa te simti linistit, sa fii fericit sau indragostit, sa te simti respectat, sa fii calm si de folos sau sa te simti legat de altii.
4 Creeaza un film mental care sa arate cum vei fi in acea situatie viitoare. Observa prin ce treci in acea situatie o data ce ti-ai stabilit intentia. Ce auzi…? Ce iti spui…? Ce vezi…? Ce simti…?

 .

Dupa un articol de Kristine Hallbom
Sursa: aici
.
 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: